Vier Snelle Links – 17 juli 2014

Hoe acht man de storytelling van de New York Times hervormen
Kranten hebben het zwaar, van de week nog hoorden we het nieuws dat gratis dagblad Sp!ts zal verdwijnen. Waar eerst Metro, Sp!ts en de Pers (remember?) de stationsbakken vulden, blijft er nu maar een van over. De New York Times probeert om een vergelijkbaar lot te vermijden continue te vernieuwen, vanuit hun kleine research en development lab.

How Binge-Watching Is Changing Our Brains
Een heel seizoen House of Cards of Orange Is The New Black (ik ben van beide groot fan) in één keer online, de manier waarop Netflix sinds kort zijn series aanbiedt. Dit aanbod doet iets met ons brein, we hoeven niet meer te wachten op de zondagavondserie, met alle voorpret van dien, maar worden direct bediend en direct verzadigd. Of dat een goede ontwikkeling is…

Why Silicon Valley (badly) needs Double Union, the feminist hacker space
Een fysieke ruimte om samen te komen, speciaal voor vrouwen en feministen (mannen zijn alleen welkom als introducee) die actief zijn in de tech en ICT business. Dit is wat Double Union is. De locatie sluit aan op de ‘girl coders’ en andere initiatieven om meer vrouwen in deze sector te krijgen, maar kent een belangrijk verschil. Het is niet de thuissituatie of opleidingsrichting die vrouwen tegenhoudt in de ICT sector, gelooft Double Union, maar voor een heel belangrijk deel de vrouwonvriendelijke sfeer die in de mannenbolwerken hangt. ‘We’ voelen ons er niet thuis en worden zelfs regelmatig echt lastiggevallen. 63% (!) Ervaart dit. Double Union wil met de nodige humor een veilige omgeving realiseren waar deze drempel wordt weggenomen.

Saving Us From Ourselves: The Anti-Clickbait Movement
Teksten en titels van artikelen die je verleiden er op te klikken en een site te openen: Clickbait. Als eerste ingezet door sites met een sensationele of echt commerciële insteek, maar nu meer en meer gebruikt door traditionele ‘betrouwbare’ media. Een verkeerde ontwikkeling vindt de man achter @SavedYouAClick want de taak van kranten en journalisten is juist het bieden van context.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s