Piraten in de Politiek. Where my ladies at?? – 42bis

Stemmen, we mogen weer. Ditmaal voor Europa. Als je een beetje geïnteresseerd bent in technologie en het web in combinatie met politiek en onze samenleving, dan kan de Piratenpartij je niet ontgaan zijn. De partij is actief in meerdere landen, deed in Nederland laatst mee in diverse gemeenten en is nu ook verkiesbaar voor het Europese Parlement. Maar: waar zijn de vrouwen!?

Dit artikel verscheen op 42bis.nl

Via Twitter zag ik de kandidaten voor het Europees Parlement voorbijkomen. Paarse T-shirts, koppies glimmend van het enthousiasme, maar geen enkele vrouw. Ik was niet de enige die het opviel. De foto kwam binnen via een van mijn volgers die de vraag stelde: waarom zie ik alleen mannen?

50 -50

Als ik die vraag stel, schuilt daar altijd enige verontwaardiging in. Dat voelde ik nu ook. Hoe kan je 50% van de bevolking (om en nabij) niet vertegenwoordigd hebben in je volksvertegenwoordiging als partij? Ik draag de Piraten een warm hart toe, volg met interesse hun standpunten en stem misschien wel op ze, maar dit vond ik minder. Hmpf, geen dames.

Het antwoord van de partij draaide mijn verontwaardiging om: ze waren zich het ontbreken van dames zeker bewust. Er waren geen vrouwelijke sollicitanten geweest met interesse om actief te worden, dus ze konden niet anders. Hè!? Geen enkele vrouw die zich voldoende verbonden voelt met de standpunten om een gooi te wagen naar Brussel?

Is de Piratenpartij dan een mannending? Zijn privacy, een open web, een nieuw eigendoms- en auteurssysteem en medezeggenschap als burger dan geen onderwerpen waar vrouwen zich voor interesseren? Dat lijkt me toch wel, dit zijn onderwerpen die door ons allemaal gevoeld (moeten) worden.

Beauty and the Bytes

Kleeft er teveel een ‘nerds unite’-beeld aan de Piratenpartij? Als de prachtige Ancilla, die kandidaat was voor de gemeenteraad in Amsterdam, daar het boegbeeld van is, wil elke vrouw toch een nerd zijn? Of zit ‘m daar juist de crux: als de Piratenpartij in beeld komt zien we óf techneuten, óf een jaloersmakende schoonheid. En hoe zeer de inhoud ook telt, mensen zijn visueel ingesteld. We zien eerst de techneut of de beauty, dan pas het verhaal. Het zou goed kunnen dat beiden een te grote afstand hebben tot de gemiddelde vrouwelijke stemmer. Er vindt te weinig identificatie plaats met de kandidaten. Ik mis de buurman of de buurvrouw. Dáar is winst te behalen.

Mijn verwachting is dat het tijd nodig heeft. De Piratenpartij is jong en nieuw. Ik ben heel nieuwsgierig wat ze gaan doen in Europa. De partij timmert goed aan de weg en wordt steeds beter zichtbaar. Ik heb het gevoel dat de issues die zij aankaarten steeds beter gevoeld worden door Nederlanders en er een bewustzijn ontstaat dat deze issues de aandacht waard zijn. Redden ze het om voldoende stemmen te krijgen om een afvaardiging in Europa te krijgen? We zullen zien, ik gun het ze in ieder geval van harte.

 

 

 

Geef een reactie

