Smartphones: het einde van het traditionele web? – 42bis

De komst van de iPad zette een hele beweging in gang. Verkoopcijfers van enorme omvang, zoals we nog nooit eerder gezien hadden voor een nieuw soort device. De adoptie van het nieuwe apparaat was gigantisch. De laatste tijd neemt de verkoop van tablets echter af. Kijk bijvoorbeeld naar de laatste cijfers van Apple. Is het dan toch niet de pc-killer die we dachten dat het was?

Dit artikel verscheen op 42bis.nl

Een device voor oudjes

De fijne website The Next Web is er eens ingedoken en wat blijkt: tablets zijn slechts een tijdelijke oplossing in een steeds verder evoluerend internet. Kijkend naar de eigenaren van tablets, dan valt op dat het vooral ‘oudere’ gebruikers zijn. Niet de jeugd, de groep die de toekomst bepaalt en waar we naar kijken om te zien waar de ontwikkeling heen gaat. Zij hebben smartphones in hun zak, gebruiken nauwelijks tablets. Dit komt, is de verwachting, omdat de tablet dichter bij de oude desktop met een groot scherm en een browser staat dan de smartphone.

Apps, apps, apps

Een smartphone draait om tientallen taakgerichte apps, je browser gebruik je nauwelijks. Voor de groep mensen (lees jij en ik) die opgegroeid zijn met Internet Explorer en Outlook Express op een pc in de hoek van de kamer, was de overstap naar de tablet als mobiele variant van die pc kleiner en gemakkelijker dan naar een device dat eigenlijk alleen prettig werkt via apps. Jongeren zien het nut van een tablet niet, omdat alles dat zij nodig hebben al verpakt zit in de smartphone die ze vanaf hun geboorte kennen. Ze hebben nauwelijks kennisgemaakt met een pc en browser. Bedrijven springen hier al op in, door hun dienst app-only aan te bieden. Kijk bijvoorbeeld naar de begindagen van Instagram en – nog steeds – Whatsapp. Anderen, zoals Twitter, streven steeds meer naar een app-first strategie.

Deze ontwikkeling zal zich naar verwachting alleen maar doorzetten, want met twee devices op zak lopen, zoals ik ook nog doe, wordt steeds minder zinvol.

Aflopende zaak

Het is dus niet zo dat de tablet als device de strijd verliest, maar de groep die een tablet gebruikt afneemt omdat internet door de jongere generatie op een andere manier wordt gebruikt.

De constateringen van The Next Web worden ondersteund door deze infographic die ik laatst vond. Overigens een enorm interessant rapport. Het aandeel smartphone en tv zijn naarmate de leeftijd toeneemt, elkaars tegenovergestelde als antwoord op de vraag: welk medium zou je het meest missen als het wegvalt?

Most missed media

Het web groeit door, nu moeten wij vooral zorgen dat we meegroeien.

 

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s