Big Data + Revenue Management = idee! – 42bis

Eind april had ik de mooie taak om als dagvoorzitter het VIPConnect-event te begeleiden namens NewPeople en Ortec. VIPConnect is een netwerkbijeenkomst voor seniors in de marketing- en ecommercesector. Dit keer stond Big Data centraal.

Dit artikel verscheen op 42bis.nl

Een van de sprekers bracht me op een idee voor een nieuwe revenue-managementdienst: de Touch and Go-app. Een app om de lege tafels in een restaurant of lege stoelen in een kapperszaak toch vol te krijgen. Toepasbaar binnen allerlei sectoren. Nu nog realiseren!

Seniors uitdagen

Big data is een onderwerp dat voor het publiek van het event dagelijkse kost is. Het analyseren van data kan namelijk een enorme bijdrage leveren aan de effectiviteit van campagnes en uitingen en daardoor een bijdrage leveren aan je omzet. De uitdaging zat hem er dus in om het publiek meer te laten zien dan ze zelf al wisten.

De sprekers hebben dat zeker voor elkaar gekregen. Specialisten op het gebied van dataverzameling en -analyse, in combinatie met een econometrist die zich als professor aan de UvA verdiept in wiskunde en statistiek, en een succesvolle ondernemer die dankzij de inzet van data een enorme omzetstijging heeft weten te realiseren. Zij lieten de zaal verder kijken dan de gebaande paden. Data is veel rijker dan gedacht en kan veel breder worden ingezet dan nu vaak wordt gedaan. We zien pas het topje van de ijsberg.

Parkeervelden vol krijgen

Een van de voorbeelden die voorbijkwam was Parkmobile International. Een Nederlands bedrijf dat de markt veroverd heeft. Parkmobile concentreert zich onder meer op parkeren bij vliegvelden en is een aantal jaar geleden als pionier in de parkeerbusiness gestart met revenue management naar voorbeeld van de reis- en hotelbusiness.

Albert Bogaard, oprichter van Parkmobile en spreker op het event, vertelde dat hij al kijkend naar de stoelen in vliegtuigen en kamers in hotels het idee kreeg dit te verplaatsen naar parkeerplekken. Stoelen en kamers worden natuurlijk voor flexibele prijzen aangeboden, al naar gelang het soort klant en het tijdstip van boeken. De aanbieders spelen met de prijs om zo de voorraad optimaal te benutten en vol te krijgen.

Parkmobile doet dit met parkeerplaatsen, waarbij data een cruciale rol speelt. Met behulp van data bepalen ze wat de beste prijs is voor de individuele klant op een specifiek moment. Op deze manier doen zij het ideale aanbod en kiest de klant voor hen, in plaats van de concurrent. Mobiele technologie en location based dienstverlening in de vorm van een app, is hier een belangrijk element in. En met succes, Parkmobile wint wereldwijd de grote parkeervelden voor zich.

Tables Touch and Go

Na afloop van Alberts verhaal kwam er een vraag uit de zaal: de parkeerbusiness had hier enorm baat bij, welke sectoren zouden dit ook moeten doen? Restaurants, was het antwoord. En inderdaad, dat is ook bij uitstek een sector met voorraden die op moeten en lege tafels die ongetwijfeld sneller gevuld worden als ze tegen een lagere prijs worden aangeboden. Ik zou er zeker gevoelig voor zijn, een berichtje van een restaurant in de straat via mijn Tables Touch and Go-app die me aanbiedt met 50% korting aan te schuiven.

Het idee bleef in mijn hoofd hangen, volgens mij is dit een plan. Bovendien toe te passen op meer sectoren. Ik denk direct aan de beauty-branche. Zelf ben ik iemand die vrij spontaan bedenkt: ik wil naar de kapper / ga mijn nagels laten doen / heb zin om bij de schoonheidsspecialiste langs te gaan, vaak gekoppeld aan een paar vrije uren die ineens blanco zijn in mijn agenda. Als ik in mijn Beauty Touch and Go-app aanbod kan selecteren op basis van mijn locatie en de vrije plekken die op dat moment beschikbaar zijn, zou ik daar zeker gebruik van maken. De kapper heeft zijn uren vol, en mijn haar zit goed. Perfect.

Eenvoud als sleutel tot succes

Een klein onderzoek leert dat er al wat kleine initiatieven zijn op dit vlak, maar allemaal individueel gericht op één sector. Ik ben wel benieuwd waarom het nog niet echt vliegt. Twijfel bij de deelnemers? Volgens mij zit ‘m de sleutel juist in eenvoud: één app waarin je naar je behoefte van dat moment, de juiste sector selecteert. Deelnemers profiteren van elkaars deelname. Meerdere sectoren betekent immers groter bereik en potentieel snellere groei. Iemand die de app in eerste instantie downloadt om naar het restaurant te gaan, ontvangt ook een aanbieding van de kapper/wasserij/fietsenmaker/… en andersom.

Ik ben nieuwsgierig genoeg om hier eens verder in te duiken. Heb je ideeën, ervaring of gewoon enthousiasme? Let me know!

 

 

 

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s