Vier Snelle Links – 9 mei 2014

Stemfie niet verboden tijdens Europese verkiezingen
De #stemfie, de foto uit je stemhokje die je online deelt, is volgens de rechter toegestaan, werd vanochtend vastgesteld. Ik vind dat de wet aangepast moet worden. De rechter keek in dit geval naar de huidige wet, tijdens de verkiezingen en die staat de stemfie toe, zo luidt de uitspraak. De rechtzaak was aangespannen omdat de stemfie het stemgeheim zou aantasten. Daar zit wat in. Wat ik de belangrijkst reden vind om de wet te wijzigen, is dat de stemfie een middel kan zijn om stemgedrag te beïnvloeden. In Italië is bijvoorbeeld gebleken dat de maffia mensen verplichtte een stemfie te posten, om zo te controleren welk vakje mensen kozen. Onder druk stemmen op een voorgeschreven politicus dus. Kleurde je anders of post je geen stemfie, dan volgen maatregelen. Hoe leuk ook, laten we de wet zo wijzigen dat kiekjes uit het stemhok niet de bedoeling zijn. Dan maar een plaatje schieten vóór het stemlokaal.

Vlaamse bibliotheken gaan e-boeken uitlenen
Vroeger, in het huis waar ik opgroeide, woonde ik bijna tegenover de bibliotheek. Ik herinner me dat we bijna elke week even een tripje maakten om boeken te ruilen en ik zeker tijdens de vakanties stapels boeken haalde. Inmiddels is het een poos geleden dat ik een bieb-pasje had. Ik wacht echt op de leen-eBooks, die ik vanuit huis kan binnenhalen. De Vlamingen maken er nu een start mee, maar is die prijs van 5 euro voor drie boeken niet veel hoger dan een gewoon lidmaatschap?

Japanese Man Arrested for Owning 3D-Printed Guns
3D printing stelt ons steeds meer in staat om on demand objecten te printen. Dat het een uitdaging oplevert in ons systeem waarin we gewend zijn met leveranciers en vergunningen of patenten te werken is duidelijk. Hoe gaan we om met deze nieuwe realiteit?

Betty translates plain english into command line code
Cool! Ontwikkeld vanuit een persoonlijke behoefte door het vergeten van de commands. Tegelijkertijd maakt de bedenker coding hiermee toegankelijker voor meer mensen.

One thought on “Vier Snelle Links – 9 mei 2014

Geef een reactie

