License to… copy!

Via via kom je soms de leukste dingen tegen. Oud-collega Wouter Danes stuurde me een link naar een idee dat hij op zijn blog plaatste, hij heeft het op zijn beurt weer via een andere kennis. De Right to Copy. Ik las het, en besloot als aanhanger van het ‘sharing is caring’ principe het initiatief subiet over te nemen.

Right to copy, betekent in feite dat alles wat ik via deze blog deel, voor iedereen te herbruiken is en dat het iedereen vrij staat om te mixen en matchen met andere (eigen) content, al naar gelang jij er behoefte aan hebt.

Zoals het volgens de etiquetten van het web hoort, waardeer ik het natuurlijk als je een kleine bronvermelding plaatst of op andere wijze naar mijn blog verwijst, maar niks is verplicht.

Dus ga je gang en voel je vrij om de content op mijn site te delen, herbruiken, aan te vullen of naar te verwijzen. Bij deze heb je mijn toestemming.

2 thoughts on “License to… copy!

  1. Hi Ted, Je noemt punten die vaker worden genoemd. ‘Wat als’ is veelgehoord als het aankomt op het delen van content. Ik moest overigens erg lachen om je png-tje. Ja, als iemand daar lol in heeft, why not. Zodra het daadwerkelijk laster wordt of anderszins schade toebrengt, is er de Nederlandse wet. Dat ik toestemming geef om content te herbruiken, is niet hetzelfde als een vrijbrief dat je er ineens alles mee mag doen. Op beeld geldt daarnaast ook het portretrecht, komt dat in het geding, dan zijn er de daarvoor geldende regels en richtlijnen. Al met al vind ik de waarde van delen, dus groter dan de nadelen.

  2. Briljant idee, maar was er al lang: http://creativecommons.nl/uitleg/
    In plaats van je laatste zin in je blog kun je dus beter naar deze licentie verwijzen: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/nl/.
    Je kunt namelijk wel zeggen dat ik jouw informatie mag gebruiken, maar als je je bedenkt heb ik weer geen poot om op te staan. Het auteursrecht blijft namelijk altijd bij jou en dan is het mijn woord tegen het jouwe. Met een licentie kan ik wel aankomen bij de rechter.

    Voor software heeft de Free Software Foundation (http://www.fsf.org/) de GNU public license bedacht die hetzelfde doet voor software (http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html).

    Ben het helemaal met je eens dat een Right to Copy instelling van individuen de wereld mooier maakt, maar weet je zeker dat je alle informatie in je blog wil weggeven (tedvangeest.nl/downloads/Right_to_Copy.png)? Ik heb me nu nog ingehouden… 😉 En wat vind de maker van de foto van mijn actie? Mag jij zijn foto wel zomaar aan iedereen weggeven? Ikzelf heb me nu met mijn actie op glad ijs begeven, zelfs nu jouw tekst onder de foto staat. Ik kan niet aantonen dat jij die tekst heb geschreven en dat je hebt bedoeld wat ik met je foto heb gedaan. Een licentie neemt deze twijfels weg.

    Aan de “leukste dingen” die je tegenkomt zitten dus vaak een boel haken en ogen…

Geef een reactie

