Craigslist kost kranten 5 miljard dollar

Vijf miljard dollar. Het door Harvard en de Universiteit van New York berekende bedrag dat is bespaard door de opkomst van Craigslist, de Amerikaanse Marktplaats.nl.Prachtig, minder kosten is altijd fijn. In dit geval niet voor de kranten, die naast Craiglist de andere hoofdrol spelen in dit verhaal. De miljarden zijn de afgelopen jaren aan hun neus voorbij gegaan. Nog niet zo lang geleden zou het bedrag besteed zijn aan advertenties in dagbladen. Het bekende, en verouderde businessmodel waardoor kranten en tijdschriften momenteel bloeden. Er is nog steeds geen effectieve pleister gevonden.

Dagbladen zijn een broadcast medium. Ofwel, vanuit één punt informatie verspreiden richting een grote groep mensen. Een machtige en daarom waardevolle positie. Wilde je mensen bereiken, dan was een krant of magazine een prima methode. Internet bracht daarin een omwenteling. Ineens is informatie vrij, direct en onafhankelijk van je locatie beschikbaar. Wat voegt de krant nog toe? De troon waarop de dagbladen zitten is weg. Een troon van vijf miljard dollar, and counting.

De wankele toekomst van de mainstream media wordt nog eens extra onzeker door experimenten met geautomatiseerde nieuwsgeneratie die nu plaatsvinden. Wat blijkt: lezers kunnen nu al nauwelijks onderscheid maken tussen een artikel geschreven door een journalist, of een artikel gemaakt door een robot die op slimme wijze zinnen en feiten aan elkaar knoopt.

Heeft jouw organisatie ook zo’n positie? Welke ingang naar informatie beheer je momenteel? Heb je er last van, als die informatie ineens vrij beschikbaar is? Behoud je organisatie dan zijn waarde, of valt deze weg? Vragen die een goede oefening zijn om te bepalen of het tijd is voor een update of zelfs een heel nieuw verdienmodel.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s